Tekeningen uit het eerste leerjaar

Drie kindervoorstellingen van Het Herderinnetje en de Schoorsteenveger na elkaar, op één voormiddag, met telkens een kwartiertje pauze. Dat kan best intensief zijn, gelukkig waren de leerlingen van het eerste leerjaar A, B en C uit Vilvoorde zeer enthousiast en stuwden zij ons mee vooruit!

De ochtend begon chaotisch, file naar en op de ring van Brussel waardoor Sophie 10 minuutjes later toekwam met het decor. Maar geroutineerd als we ondertussen zijn stond alles net op tijd op zijn plaats. Onze populaire – felgekleurde instrumentenzakjes waren ook even zoek. Maar na de slapers uit de ogen te wrijven vonden we deze terug bij… de claves (stokjes). De ramen werden door de klusjesman verduisterd met plastieken zakken en de klassen van de aangrenzende lokalen werd gevraagd zeer stil te zijn bij het passeren van de polyvalente zaal.

 

De zaal stond klaar, het decor op zijn plaats, de instrumenten gestemd, de krukjes op een rij. En ook de kinderen hadden zich samen met de juf voorbereid. Woensdag werd het verhaal al eens voorgelezen en uitgelegd aan de kinderen. De school telt een zeer grote populatie allochtone kinderen waarvan het Nederlands niet de moedertaal is. Dankzij de voorbereiding van de juffen konden de kinderen tijdens de voorstelling optimaal genieten van de muziek.

Aan het einde van de derde voorstelling kwam een leerling van 1B nog een geschenkje brengen. De kinderen waren na de voorstelling meteen aan de slag gegaan en tekenden de instrumenten en personages uit het verhaal. Ontzettend leuk om te zien wat de leerlingen uit het eerste leerjaar hebben opgepikt. Herken jij de instrumenten en personages?

Ruby De Bruyne is gespecialiseerd in het organiseren en uitvoeren van muzikale activiteiten voor kinderen en volwassenen. In haar eigen concepten en werk in opdracht verwerkt ze steeds principes van groei, spel en verbondenheid. Ruby is actief in Vlaanderen en Brussel. Ze heeft een Master Muziekpedagogie behaald aan het Lemmensinstituut te Leuven en een extra Master Cultuurmanagement aan de Universiteit Antwerpen.