Graag nodig ik jou, muziekliefhebber, van harte uit op het slotconcert van Cantania op 20 mei in BOZAR.
Cantania is een prachtig muziekproject dat 670 Brusselse kinderen een heel jaar in de klas samen aan het zingen brengt om af te sluiten met een groot concert in de Henri Le Boeufzaal in Bozar. Dit jaar brengen we trouwens voor het eerst werk van Belgische makelij. De video over het project legt het concept mooi uit.
Er is een voorstelling om 13.00u en een voorstelling om 17.30u. Het concert is gratis, maar inschrijven is verplicht. Dat kan via deze link.
Al drie jaar begeleid ik wekelijks het zangatelier van Brede School Helmet (Schaarbeek). Iedere dinsdag komen 12 à 18 leerlingen van de buurtscholen Heilige Familie en Champagnat samen de stem smeren en liederen zingen.
Vanaf januari 2017 zal leerkracht Dorien Verboven deze groep dames onder haar hoede nemen, dus zorgden we samen nog voor een mooie afsluiter.
Vrijdag 18 november organiseerde Gemeenschapscentrum Nekkersdal (Laken) haar jaarlijkse Winterwandeling. Tijdens deze korte wandeling doorheen de wijk passeren de bewoners langsheen allerlei artiesten, optredens en kunstinstallaties.
Dit jaar werd de basisschool Leidstar gevraagd om ook een muzische act te voorzien, aangezien de wandeling aan hun voordeur startte. Leidstar school besloot een beroep te doen op organisatie De Muziekboom en zij stuurden mij naar de school.
De Zomermuzikadeekes kwamen twee dagen musiceren, zingen, knutselen en spelen in de pastorij van Tildonk. Samen met Jeugdmuziekatelier Muzikea organiseerde Muziek Pardoes er haar eerste zomerstage rond het thema De Planeten.
Vijftien bengels tussen 5 en 7 jaar verkenden samen de muziek van Gustav Holst, bouwden een 'bijna-echte' raket en gingen op de verschillende planeten op zoek naar de nieuwe co-piloot van astronautenolifant Gustav.
Voor de zesde maal op rij organiseerde de stad Leuven in samenwerking met het Regionaal Instituut voor Samenlevingsopbouw (Riso) Vlaams-Brabant tijdens de laatste 3 weken van augustus de zomerschool. Een 80-tal anderstalige kinderen tussen 5 en 7 jaar bereidden zich er al spelenderwijs voor op het nieuwe schooljaar. Dit jaar was de zomerschool zo’n 30 verschillende thuistalen rijk.
De aanwezige kinderen hebben de meest uiteenlopende nationaliteiten van origine: Nepalees, Pools, Arabisch, Koerdisch, Portugees, Ghanees, enz. Ze spreken thuis geen of weinig Nederlands, maar de ouders stimuleren hen wel de taal te onderhouden door hen naar de zomerschool te brengen. Verschillende kinderen zijn nieuwkomers en starten volledig nieuw in de Nederlandse taal.
Mohamed Ridouani, Schepen van Onderwijs, legt het belang van het project uit: ‘We zetten in op taal van schoolkinderen, vanaf de kleuterleeftijd, omdat taalachterstand leidt tot onderwijsachterstand. Veel te weinig anderstaligen komen in het hoger onderwijs terecht. Al in de lagere en middelbare school lopen deze studenten studievertraging op en met dit soort initiatief willen we daar iets aan doen.’
Sinds begin 2016 kom ik met vzw De Muziekboom regelmatig muziek brengen in de kleuterscholen van Brussel. Door middel van workshops mét de leerkracht willen we muziek integreren in het dagelijkse leven, zodat er een muzikaal fundament wordt gelegd waarop later kan worden voortgebouwd.
Koor & Stem organiseerde reeds drie jaar de opleiding "Zingen met Kinderen". Al sinds het eerste jaar was ik gemotiveerd om aan deze opleiding deel te nemen, maar het bleek niet evident om acht zondagen op een jaar te blokkeren. Dit schooljaar lukte het mij wél om hier prioriteit aan te geven en het was het meer dan waard.
5 februari was de slotdag van het Zangmakers-project in basisschool De Wereldreiziger in Antwerpen. Een bruisende dag vol zang- en speelplezier.
In het voorjaar werd ik gecontacteerd door juf Justine, die op zoek was naar een fijn project voor het Meertalenkoor van de school. Basisschool de Wereldreiziger heeft namelijk een uitgewerkte visie rond meertaligheid in de school en trekt deze visie ook door in haar artistieke activiteiten. Wanneer ik haar vertelde over Zangmakers was ze meteen enthousiast.
Elk jaar presenteert het Kaaitheater ruim 70 producties, door artiesten en groepen uit een twintigtal landen. Daar zijn bekende en minder bekende namen bij, sommige hebben een lange geschiedenis met het Kaaitheater, andere staan er voor het eerst. Dat geldt ook voor het publiek: sommige toeschouwers zijn habitués, maar elk seizoen verwelkomen ze ook vele nieuwe bezoekers, jong en oud en alles daartussenin.
Gedurende drie opeenvolgende weken leerden de leerlingen uit het eerste leerjaar van basisschool Klim-Op te Vilvoorde de basis van Soundpainting. Soundpainting is de multidisciplinaire gebarentaal om live te improviseren en componeren. Tijdens deze workshops leerden we meer dan 25 Soundpainting gebaren interpreteren en verklanken.
Aan het begin van een nieuwe workshopreeks is het nodig voldoende aandacht te besteden aan de zoektocht naar leuke, mooie of verrassende geluiden met onze stem, het lichaam of instrumenten. Eenmaal de leerlingen begrijpen dat 'fouten maken' niet echt bestaat bij Soundpainting gaan de creatieve remmen los.
Van 5 juni tot 31 augustus trok ik samen met mijn man Alexander naar Cambodja om vrijwilligerswerk te doen in het Bookbridge Learning Center te Tonloab. Bookbridge is een sociale onderneming die wereldwijd gelijkwaardig onderwijs wil aanbieden voor alle kinderen en jongeren. Hiervoor bouwden zij reeds 15 leercentra in rurale gebieden in Mongolië, Cambodja en binnenkort ook Sri Lanka. Ook wil zij via hun centra Europese ondernemers de kans geven een verrijkende ervaring op te doen in internationaal project management en intercultureel leiderschap.
Dit schooljaar leerde ik het zangproject Cantánia kennen. BOZAR werkt hiervoor samen met het Catalaanse muziekcentrum L’Auditori:Educa, dat al sinds 2000 muziekeducatieve producties ontwerpt en promoot. Cantánia is een interactief project dat Catalaanse schoolkinderen tussen 8 en 12 aanspreekt. Ieder jaar wordt speciaal voor deze productie een nieuw stuk gecomponeerd door een gerenommeerde componist die rekening houdt met de leefwereld en zangmogelijkheden van kinderen. De cantate die ik dit jaar mee mocht begeleiden is één van de mooiste composities voor kinderen dat ik ken.
Tijdens de maand april had Ruby de handen vol met het kunsteducatief project muZette/muZeven, een samenwerking met het Jubelparkmuseum (Brussel).
Een verslag van Klara Herremans, verantwoordelijke communicatie van het Jubelparkmuseum:
Drie Brusselse klassen met leerlingen van diverse achtergronden volgden in april 2014 een piloottraject van vier sessies. We ontmoetten hen drie maal in het museum en één maal in het gemeenschapscentrum in de buurt van hun school. In het museum ontdekten de kinderen kijkend en luisterend, spelend en zingend, de museumverzamelingen via liedjes die ze nadien onder leiding van een dirigent ook leerden zingen. Muziek werd de taal om over kunst te spreken, om de verbeelding te prikkelen, om het museum te veroveren. De liedjes brachten niet alleen sfeer maar werden een manier om andere culturen en verre tijden te ontsluiten. Waarom? Omdat samen zingen een uitstekende manier is om onszelf en elkaar te leren kennen en onze identiteit uit te drukken.
Het Herderinnetje en de Schoorsteenveger waren de laatste maanden regelmatig te gast op kinderkunstenfestivals. Zo speelden we we eind september op de Kinderhoogdag en stonden we eind februari op het Pepernootfestival in Dilbeek. Eergisteren speelden Monique en ik op het Spekken Kindertheaterfestival in Gent!